Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ogłosiło medialnie „Strategię rozwoju wodnych dróg śródlądowych w Polsce”:
www.mgm.gov.pl/185-konferencja-prasowa-strategia-rozwoju-srodladowych-drog-wodnych-w-polsce
Jak na razie nie został ujawniony dokument, na którym oparte były prezentowane tezy.
Według przedstawionej przez Ministerstwo prezentacji pdf (zamieszczona na w/w stronie), strategia miałaby polegać na:
– dostosowaniu Odry do parametrów tzw. Va klasy dróg wodnych (głębokość 2,8 m, dostosowanie do barek 1300–1500 t.), co wymagałoby kaskadyzacji Odry przez budowę 22 stopni wodnych, przekształcenie budowanego zbiornika Racibórz Dolny ze zbiornika suchego w zbiornik mokry, wyprostowania koryta Odry w wielu miejscach, znacznego pogłębienia i koncentracji koryta), budowie kanału Odra-Łaba-Dunaj i Kanału Śląskiego;
– kaskadyzacji Wisły na odcinku od Warszawy do ujścia, przebudowie Wisły górnej, budowie stopnia w Niepołomicach;
– budowie drogi wodnej Bugiem do Brześcia,
– znacznej rozbudowy drogi wodnej Wartą, Notecią i Kanałem Bydgoskim.
Inwestycje miałyby, wg autorów koncepcji, kosztować ok 60 mld zł, choć w świetle kosztów innych podobnych inwestycji kwota ta wydaje się kilkukrotnie zaniżona. Pieniądze na finansowanie miałyby pochodzić „z wielu źródeł”, bez bliższego ich wskazania, z wyjątkiem „zainteresowania energetyków i samorządów”.
Zbudujemy kanał Babel?
- Szczegóły
- Kategoria: Informacje